Jak rozpoznać zaburzenia Integracji Sensorycznej?
Żeby stwierdzić zaburzenia integracji sensorycznej, należy przeprowadzić diagnozę. Jednak objawy zaburzeń są możliwe do rozpoznania przez rodziców i nauczycieli.
Mogą to być:.
- zaburzenia napięcia mięśniowego (najczęściej zbyt niskie napięcie),
- szybka męczliwość,
- niezgrabność ruchowa,
- słaba koordynacja ruchowa,
- problemy z manipulacją,
- posługiwaniem się sztućcami, nożyczkami,
- nieprawidłowy chwyt kredki, długopisu,
- trudności w nauce czytania lub pisania,
- trudności w koncentracji,
- unikanie zabaw grupowych,
- wycofywanie się z kontaktów społecznych,
- trudności z wysłuchiwaniem poleceń,
- problemy z nauką jazdy na rowerze,
- unikanie zabaw na huśtawce, karuzeli lub nadmierne poszukiwanie takich zabaw,
- nadwrażliwość na światło,
- nadwrażliwość na dźwięki,
- unikanie zabaw plasteliną, malowania palcami,
- unikanie dotykania niektórych faktur, np. piasku,
- trudności w próbowaniu nowych potraw,
- trudność w założeniu nowych ubrań,
- zaburzenia mowy.
Pojedynczy objaw nie musi być wskazaniem do diagnozy. Jednak już kilka z nich może być wyraźną wskazówką i dziecko powinno mieć wykonaną pełną diagnozę zaburzeń integracji sensorycznej (wywiad z rodzicami, kwestionariusze opisujące dziecko, próby kliniczne, testy, podsumowanie).